تنفس دهانی و دندان ها

تنفس دهانی

با وجود رعایت بهداشت دهان و دندان، بسیاری از افراد هر ساله برای تشخیص علائم پوسیدگی دندان و بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه می کنند. اگر در مورد سلامت دندان خود کوشا هستید اما متوجه شده اید که لثه های شما حساس و خشک می شوند، ممکن است با نحوه خواب شما در شب ارتباط داشته باشد.
تنفس با دهان باز هنگام خواب روی دندان ها تأثیر منفی می گذارد. جریان دائمی هوا روی لثه‌ها می‌تواند تعادل میکروب‌ها را روی لثه‌ها تغییر دهد و به باکتری‌ها اجازه رشد داده که در نهایت منجر به بیماری لثه و پوسیدگی دندان می شود.

اثرات خوابیدن با دهان باز

بهترین دفاعی که دهان شما در برابر بیماری لثه و پوسیدگی دندان دارد، بزاق است. بزاق یک ماده محافظ و مایع در دهان شماست که لثه و دندان شما را می پوشاند. از چندین عنصر مفید مانند فسفات، بی کربنات و کلسیم ساخته شده است که آسیب دندان را ترمیم کرده و اسیدهای مضر پلاک را خنثی می کند.

هنگامی که با دهان باز می خوابید، دهان شما خشک می شود و این لایه محافظ طبیعی را از دست می دهد. بدون بزاق، دهان شما در معرض باکتری هایی قرار می گیرد که باعث آسیب به دندان ها و لثه ها می شود. با گذشت زمان، این منجر به علائم بیماری لثه مانند پوسیدگی دندان و عقب نشینی لثه می شود.

علل تنفس با دهان باز

تنفس دهانی اغلب به دلیل انسداد در مجرای بینی ایجاد می شود که مانع از تنفس از طریق بینی می شود، اگرچه عوامل دیگری نیز آن را ایجاد می کند. دلایل تنفس دهانی عبارتند از:

  • گرفتگی بینی
  • لوزه های بزرگ شده
  • پولیپ بینی
  • شکل بینی
  • اندازه و شکل فک
  • وقفهٔ تنفسی در خواب یا آپنه خواب
  • فشار
  • اضطراب

نحوه محدود کردن تنفس با دهان باز

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید برای محدود کردن یا توقف تنفس با دهان در هنگام خواب استفاده کنید.

سر خود را بالاتر قرار دهید

از چند بالش سفت برای بالا نگه داشتن سرخود در شب استفاده کنید. هنگامی که صاف دراز می کشید، بینی شما بیشتر با مخاط مسدود می شود، که باعث می شود هنگام خواب دهان خود را برای هواگیری باز کنید. هنگامی که به آرامی می خوابید، این اثر را کاهش می دهید.

به دندانپزشک خود مراجعه کنید

اگر متوجه تغییر عادات خواب خود شدید که شامل تنفس دهانی می شود، ایده خوبی است که به دندانپزشک خود مراجعه کنید. دندانپزشک شما می تواند هر گونه مشکل پزشکی را تشخیص دهد و برای شما دارو تجویز کند یا در صورت لزوم استفاده از دستگاه CPAP را توصیه کند.

دهان خود را مرطوب نگه دارید

شما می توانید چندین کار را در خانه انجام دهید تا به مرطوب نگه داشتن دهان خود کمک کنید تا آسیب ناشی از تنفس دهانی در شب را کاهش دهید. هیدراته بمانید، یک روال بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید و در صورت لزوم با آنتی هیستامین ها یا ضد احتقان های بینی مجاری بینی خود را پاک نگه دارید. همچنین می توانید یک نوار بینی را در شب امتحان کنید که برای کمک به تنفس از طریق بینی هنگام خواب طراحی شده است.